Bianca Ingrosso (24) slaktes for «sexistisk» reklame

– Ser ut som det er inspirert av pornografi, sier kritikerne.

SLÅR TILBAKE: Nå svarer selskapet som eier Bianca Ingrossos sminkemerke, Caia Cosmetics, på kritikken som hagler. FOTO: Instagram
SLÅR TILBAKE: Nå svarer selskapet som eier Bianca Ingrossos sminkemerke, Caia Cosmetics, på kritikken som hagler. FOTO: Instagram Vis mer
Publisert

Bianca Ingrosso har vokst opp i rampelyset. Moren, Pernilla Wahlgren (51), har vært berømt i nabolandet i en årrekke; både som sanger, skuespiller og programleder.Bianca har selv bemerket seg som influencer, og stjernestatusen blir stadig større med tiden. I dag kan hun også kalle seg realitystjerne takket være den svenske familiens TV-program «Wahlgrens värld», samt YouTuber og podcast-vert.(I en av episodene avslørte 24-åringen den høyeste summen hun noensinne har fakturert; elleville 4,2 millioner!)I tillegg lanserte hun sminkemerket Caia Cosmetics med stor suksess i fjor.Nå hagler dog kritikken mot influencerens «sexistiske» promotering av merket.

LES OGSÅ: Så mye tjener Kim Kardashian på ett Instagram-innlegg

– Fremstilles som et sexobjekt

Det var paraplyorganisasjonen Sveriges Kvinnolobby som sparket i gang stormen av kritikk. I september klaget de inn flere av sminkemerkets kampanjebilder.De setter spørsmålstegn ved at produktene som markedsføres knapt synes, og skriver at det virker som om Caia Cosmetics har fått inspirasjon fra pornografiens verden.Klagen resulterte blant annet i at to av kampanjebildene nå har blitt felt av Reklamombudsmannen (et organ for uavhengig vurdering av svensk reklame, jour. anm.).«Reklamombudsmannen mener at kvinnen, som er ikledd hvitt undertøy og fotografert nedenfra, fremstilles som et sexobjekt på grunn av bekledningen og poseringen. Bildet av kvinnen har ingen tydelig kobling mot leppestiften som skal markedsføres, og reklamen fremstiller derfor kvinnen på en måte som er nedverdigende for alle kvinner. Reklamen er derfor kjønnsdiskriminerende», heter det i én av begrunnelsene.Les hele begrunnelsen, samt innspill fra både innklager og Beauty Icons AB her.Beauty Icons AB – selskapet som eier Caia Cosmetics – er naturligvis ikke enige i kritikken. De mener kampanjebildene tvert imot styrker og løfter opp kvinner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer