Makeover med Trinny og Susannah. Hvem husker ikke de to britene som herjet seg gjennom kvinners klesskap gjennom flere sesonger med makeoverprogrammer på 2000-tallet? De to beveget seg innenfor intimsonene, men de hadde peiling på klær og kropp.
Trinny og Susannah var ikke bare et programkonsept i Storbritannia. De var verdenskjente for sine stiltips og makeovers av «vanlige» kvinner.

Trinny Woodall har alltid elsket klær. Hennes sans for stil ble først kjent gjennom en klesspalte i the Daily Telegraph som hun skrev sammen med Susannah Constantine. «Klær før diett!» var et tidlig slagord for duoen.
I 2001 forvandlet spalten seg til makeover-serien «What Not to Wear» på BBC. På det meste hadde serien over syv millioner seere.

Får gjennomgå: «Prøver ikke engang»
Det virket ikke som om publikum kunne få nok av de to moteguruene med liten respekt for intimsoner, men i et interjvu med The Guardian Observer forteller Woodall at hun ikke liker å bli minnet på at de målte bh-størrelsen på ulykkelige kvinner med bare hendene. Hun forteller også at hun er forferdet over at programmet satte opp skjulte kameraer på soverommene til kvinner som ektemennene mente trengte en makeover.
- Var dette virkelig tv på 2000-tallet? sier Woodall til The Guardian Observer, men tilføyer at hun og Susannah alltid bød på seg selv på samme måte gjennom programmet.
- Vi ville aldri fått dem til å gå gjennom en slik reise alene, understreker hun i det åpenhjertige intervjuet med avisa.
I 2012 tok de programkonseptet til Norge, men ikke uten kritikk. Flere norske kjendiser sto fram etter å ha gjennomgått makeover med duoen i 2015. Sophie Elise Isachsen og Linni Meister var blant kjendisene som kritiserte de to, ifølge Klikk.no.

Slipper designkolleksjon med norsk motebutikk
Vil fortsatt få folk til å føle seg bra
Fra makeover på TV til moteinfluenser online. Trinny Woodall er fortsatt opptatt av mote, men har i dag hovedfokus på sitt eget kosmetikkmerke - Trinny London - som hun lanserte i 2017. I 2022 ble merket utvidet til å også omfatte hudpleie. For å satse på virksomheten solgte hun huset sitt og klær til en verdi på 60 000 pund. (Over 800 000 norske kroner).

– Før fikk jeg ofte komplimenter. Det har forandret seg
Trinnys nye business har vært en stor suksess og under pandemien eksploderte suksessen. Selskapet har, ifølge The Guardian, nå 222 ansatte og selger produkter i Storbritannia, Australia og USA.
Flere ganger daglig legger Trinny Woodall ut ærlige og ufiltrerte innlegg til sine over følgere på sosiale medier både med og uten sminke. Hun tar følgerne med på prat om kroppsfunksjoner og pilatestrening. Hun filmer «dagens antrekk» og klasker på seg sminke.
«Jeg har ikke alltid brillene mine på, så det blir ikke alltid perfekt. Men jeg sier til folk: Det gjør ikke noe. Bare prøv noe nytt».
- Jeg har aldri definert meg selv etter alder
Woodall var 50 år da hun i 2014 søkte finansiering for å starte sitt eget selskap. Hun ble overrasket over at hun skulle bli dømt etter alder i finansverden.

Disse 16 klassikerne kan brukes året rundt
- Aldersdiskriminering er interessant fordi jeg aldri har definert meg selv etter alder. Jeg føler ikke at jeg har noen alder og så får jeg spørsmål om hvor lenge jeg tror jeg skal klare å jobbe i selskapet mitt? Tror du 50 år er 70 år? Jeg føler meg ikke gammel, sier Woodall.
Hun forteller at det var i 50-åra hun sluttet å uroe seg over hva andre tenkte om henne. Hun forteller at hun føler seg heldig som 59-åring. At hun føler seg hel. Det viktigste i livet nå er at datteren har det bra og at hennes egen business går bra.
- Jeg har ikke sluttet å bry meg om meg selv, men jeg sluttet å uroe meg.