De kongelige har begynt å ta i bruk sosiale medier for å nå folket på andre plattformer enn når de er ute i felten eller vinker fra slottsbalkongen. Den norske kongefamilien var en av de første med blått blod til å ta i bruk Facebook, og dette gjorde de allerede i 2009. LES OGSÅ: Denne ukjente videosnutten av Mette-Marit har du trolig aldri sett før
Til KK.no utdyper Marianne Hagen, kommunikasjonssjef på Slottet, hvorfor de kongelige ønsker å kommunisere med folket via sosiale medier.
- Mediebildet er i en voldsom forandring og folk har andre informasjonskanaler enn de hadde før. Det er viktig at det norske folk har informasjon om kongehusets mange aktiviteter i inn- og utland. Sosiale medier er i dag viktige formidlingskanaler for alle, også de kongelige. Gjennom våre sosiale kanaler kan hundretusener følge med på de kongeliges program. I tillegg gir det alle muligheten for en mye tettere dialog med oss.
- Hvem administrerer kongehusets offisielle Facebook-side og de andre SoMe-kontoene deres?
- Det er hoffets kommunikasjonsstab som administrerer kongehusets offisielle kanaler på nettet. Dette omfatter også vår hovedkanal Kongehuset.no. Her skal alle kunne finne oppdatert, relevant og god informasjon om kongehuset. Vi er opptatt av at dette skal være kilden til korrekt og oppdatert informasjon, sier Hagen til KK.no.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger