KRONPRINSESSE METTE-MARIT: Trebarnsmoren er en flittig bruker av Instagram og Twitter, og til KK.no sier Slottets kommunikasjonssjef Marianne Hagen at kronprinsessen tar de fleste bildene til sin Instagram-profil selv. Her er Mette-Marit «in action» med barna og ektemannen. Foto: NTB Scanpix
KRONPRINSESSE METTE-MARIT: Trebarnsmoren er en flittig bruker av Instagram og Twitter, og til KK.no sier Slottets kommunikasjonssjef Marianne Hagen at kronprinsessen tar de fleste bildene til sin Instagram-profil selv. Her er Mette-Marit «in action» med barna og ektemannen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kongehuset

- Det oppleves som veldig spesielt at man kan snakke «direkte» med Norges kronprinsesse

Sosiale medier som Facebook og Instagram er blitt nyttige verktøy for de kongelige i jakten på mer folkelighet.

De kongelige har begynt å ta i bruk sosiale medier for å nå folket på andre plattformer enn når de er ute i felten eller vinker fra slottsbalkongen. Den norske kongefamilien var en av de første med blått blod til å ta i bruk Facebook, og dette gjorde de allerede i 2009. LES OGSÅ: Denne ukjente videosnutten av Mette-Marit har du trolig aldri sett før

Til KK.no utdyper Marianne Hagen, kommunikasjonssjef på Slottet, hvorfor de kongelige ønsker å kommunisere med folket via sosiale medier. 

- Mediebildet er i en voldsom forandring og folk har andre informasjonskanaler enn de hadde før. Det er viktig at det norske folk har informasjon om kongehusets mange aktiviteter i inn- og utland. Sosiale medier er i dag viktige formidlingskanaler for alle, også de kongelige. Gjennom våre sosiale kanaler kan hundretusener følge med på de kongeliges program. I tillegg gir det alle muligheten for en mye tettere dialog med oss.

KOMMUNIKASJONSSJEF: Marianne Hagen er ansatt som kommunikasjonssjef på Slottet. Foto: NTB Scanpix
KOMMUNIKASJONSSJEF: Marianne Hagen er ansatt som kommunikasjonssjef på Slottet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Hvem administrerer kongehusets offisielle Facebook-side og de andre SoMe-kontoene deres? 

- Det er hoffets kommunikasjonsstab som administrerer kongehusets offisielle kanaler på nettet. Dette omfatter også vår hovedkanal Kongehuset.no. Her skal alle kunne finne oppdatert, relevant og god informasjon om kongehuset. Vi er opptatt av at dette skal være kilden til korrekt og oppdatert informasjon, sier Hagen til KK.no.

Til å begynne med var Facebook-siden først og fremst tilknyttet kronprinsparet, men etter hvert har man sett behov for at også kongeparet er til stede på sosiale medier, og Facebook-profilen er siden blitt gjort om til «Kongehuset». I 2014 kom den gledelige nyheten om at kronprinsessen hadde opprettet egen profil på Instagram under navnet «crownprincessmm». Kongehuset er i tillegg å finne på Twitter, der også kronprinsesse Mette-Marit (43) har sin egen profil. Kongehuset har en egen YouTube-kanal hvor de legger ut klipp fra store og små royale begivenheter.

Hun forklarer at det er kronprinsesse Mette-Marit selv som står bak Instagram-kontoen «crownprincessmm».

- Den administrerer hun selv, ja. Ofte er hun også fotograf på de bildene hun legger ut der. 

Kronprinsessens første Instagram-post ble markert med en «selfie»:

I høst fikk også den norske kongefamilien et nytt tilskudd til «sosiale medier-familien» da de opprettet kontoen «detnorskekongehus» på Instagram.

- Her blir det en miks av bilder fra offisielle arrangementer, bilder fra kongefamilien som de har tatt selv og bilder av interessante mennesker vi treffer på vår ferd gjennom landet, forklarer Marianne Hagen til KK.no.

- I hvor stor grad deltar egentlig kongeparet og kronprinsparet aktivt med tanke på innhold, tekst og bilder av det som blir publisert på kongefamiliens sosiale medier-kanaler?

- Vi diskuterer innhold og opplegg med dem i forkant av arrangementene. Underveis i programmet er det staben som publiserer i henhold til disse planene, forklarer Hagen videre.

- Det finnes naturligvis en gylden middelvei også

KK.no har tatt en prat med Astrid Valen-Utvik (eier av Valen-Utvik AS som rådgir, etablerer og videreutvikler bedrifters satsing i sosiale medier) og Halvdan Haugsbakken som er forsker ved NTNU - begge med ekspertkompetanse på sosiale medier.

SOME-EKSPERT: Astrid Valen-Utvik er styreformann i Valen-Utvik AS som rådgir, etablerer og videreutvikler bedrifters satsing i sosiale medier.  Foto:  FOTO: May B. Langhelle
SOME-EKSPERT: Astrid Valen-Utvik er styreformann i Valen-Utvik AS som rådgir, etablerer og videreutvikler bedrifters satsing i sosiale medier. Foto: FOTO: May B. Langhelle Vis mer

- Er bruken av sosiale medier med på å gjøre de kongelige mer folkelige? I så fall, er det positivt at de blir mer folkelige, eller er det med på «å vaske ut» deres ekstraordinære posisjon i samfunnet?

- Det at kongelige bruker sosiale medier gjør dem ikke automatiske mer folkelige, for det er avhengig av hvordan de kongelige bruker disse kanalene. Mange kongehus bruker sosiale medier som en kanal hvor de kommuniserer på veldig lik måte som de gjør med pressemeldinger til tradisjonelle medier, og hvor det som skrives ikke nødvendigvis er skrevet av de kongelige selv. Men om de kongelige bruker kanalene til å dele mer personlige ting, deler blikk fra deres hverdag som kongelige og familielivet generelt, så kan det være med på å gjøre dem mer folkelige. Når de skriver selv, oppleves de nok som veldig mye mer folkelige enn de har klart å formidle via tradisjonelle medier eller kulørt ukepresse tidligere. Så finnes det naturligvis en gylden middelvei også, hvor det ikke nødvendigvis er de kongelige som skriver selv, men det oppdateres på ulike sosiale medier med mer personlige hendelser og innhold av typen «behind the scenes» fra livet som kongelige, som også kan folkeliggjøre de kongelige til en viss grad, tror Astrid Valen-Utvik.

SOME-EKSPERT: Halvdan Haugsbakken er forsker ved NTNU. Foto:  FOTO: Privat
SOME-EKSPERT: Halvdan Haugsbakken er forsker ved NTNU. Foto: FOTO: Privat Vis mer

LES OGSÅ: Slik forberedes kronprinsbarna på de royale pliktene som venter

Hun sier til KK.no at hun personlig synes at det at de kongelige er blitt mer folkelige er en god ting, men at hun er overbevist om at det er mange som vil føle at det er med på å vanne ut nettopp den ekstraordinære posisjonen de har i samfunnet.

- Jeg ser for meg at den eldre garde nok kan synes at dette blir en måte å kommunisere på fra de kongelige som de ikke setter pris på, og det er helt sikkert mange av dem som ikke er positive til monarki som styreform, som vil hevde at det at de kongelige blir mer og mer folkelige, er med på å undergrave rollen de kongelige har i samfunnet. Selv synes jeg at dette er en helt nødvendig og naturlig utvikling, og at det er positivt at kongehusene tar i bruk mulighetene som ligger i sosiale medier. Det hadde heller vært bekymringsfullt om de kongelige valgte å distansere seg mer og mer fra kanaler som er viktige og mye brukt av landets befolkning, sier Valen-Utvik og legger til:

- Så lenge det oppleves ekte, og det de kongelige deler er andre ting enn det folk vanligvis får presentert rundt deres person, så tror jeg deres kommunikasjon kan inspirere og glede befolkningen, og at det er med på å styrke deres rolle i samfunnet.

SOM DEG OG MEG: Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit foreviget sykkeltaxi-øyeblikket med en liten selfie da de to var på Vietnam-besøk i 2014.  Foto: NTB Scanpix
SOM DEG OG MEG: Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit foreviget sykkeltaxi-øyeblikket med en liten selfie da de to var på Vietnam-besøk i 2014. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Halvdan Haugsbakken sier på sin side at det er vanskelig å si om bruk av sosiale medier isolert sett gjør dem mer folkelig. 

- Det har jeg vanskelig for å tro. De fleste forskere vil si at det er en kombinasjon av flere forhold og at disse inngår i et komplekst samspill mellom teknologi og sosialt liv. Jeg tror at kongehuset er opptatt av å ivareta sine offentlige forpliktelser og være til stede blant det norske folk. Sosiale medier kan tenkes å være en av flere virkemidler som brukes for å ivareta denne rollen.

- Det norske kongehuset er absolutt foregangspersoner

Også det svenske kongehuset er å finne på sosiale medier (Facebook og Instagram), og så sent som 30. mai i år inntok det danske kongehuset det såkalte SoMe-universet da de opprettet profil på nettopp Facebook og Instagram. Dagen etter påpekte Thomas Larsen, politisk kommentator i den danske avisen Berlingske Tidene, at «med et klokt trekk har dronningen - igjen - sikret kongehuset» etter en tid preget av utro-rykter, skilsmisser og offentlige diskusjoner om apanasje. 

«Midt i håndteringen av disse vanskelige og følsomme sakene er det bemerkelsesverdig at kongehuset, med dronningen i spissen, tirsdag klokken 12 kunne annonsere at man fremover blir å finne på Facebook og Instagram. «I kombinasjon med kongehusets relanserte hjemmeside kongehuset.dk og deres eksisterende YouTube-kanal «Det danske kongehus» vil tusenvis av dansker nå kunne få en ny og direkte kontakt med kongehuset, lød det fra hoffsjef Michael Ehrenreich». Dermed viste kongehuset igjen sin vilje til å handle raskt når det virkelig gjelder og institusjonen blir testet - akkurat som kongehuset i sin tid demonstrerte robusthet og råstyrke», skriver Larsen i kommentaren som sto på trykk i Berlingske 1. juni 2016.

I mai i år kom det danske kongehuset seg på sosiale medier. Dette videoklippet av det danske kronprinsparet ble lagt ut på Facebook-siden i forbindelse med et USA-besøk i høst: 

Svenske prinsesse Madeleine (34) styrer i stor grad sin egen konto både på Facebook og Instagram. I 2010 opprettet det britiske kongehuset profil på Facebook, og også dronning Elizabeth (90) og hennes familie kommuniserer med sine rojale fans på Instagram. Prins William (34) og hans kone hertuginne Kate (34) har «egen» Instagram-profil under navnet «kensingtonroyal».

- Er det norske kongehuset foregangspersoner når det kommer til bruk av sosiale medier? De var jo blant de første kongelige som fikk seg både Facebook- og Instagram-profil.

- Nå skal ikke jeg hevde å ha vært på innsiden i noen av kongehusene i Europa, men av det jeg har klart å se, er det norske kongehuset absolutt foregangspersoner i så måte. En ting er at de var de første på Facebook og Instagram, men slik jeg ser det, handler det også om hvordan de kommuniserer, hva de deler og hva slags stemme og rolle de har i disse kanalene. Det oppleves positivt at man kan snakke «direkte» med Norges kronprinsesse på Twitter eller at man kan se bilder fra kronprinsparets «hverdagsliv» på Instagram, sier Valen-Utvik.

LES OGSÅ: «Kongens nei»: - En film jeg har ventet på hele livet

- Er det noen kongehus i Europa som holder en mer privat profil på sosiale medier enn andre?

- Uten å kunne påberope meg fullstendig oversikt over alle kongehus i Europa, eller deres fulle tilstedeværelse i sosiale medier, så mener jeg heller at det er enkelte kongelige personer som utpeker seg som mer åpne enn andre. I Norge vil jeg igjen trekke frem kronprinsesse Mette-Marit, som på Twitter kommuniserer om temaer som hun er opptatt av, svarer på spørsmål og snakker med «folk flest». I Sverige bruker prinsesse Madeleine Facebook på en mer personlig måte enn det mange andre gjør, og deler der bilder fra mer hverdagslige situasjoner med barna og slikt, sier Astrid Valen-Utvik.

Prinsesse Madeleine deler gledelig private øyeblikk på sin offisielle Facebook-konto. Dette bildet er tatt av datteren prinsesse Leonore (2) i sommer:

Til tross for at sosiale medier skal være en form for «mange-til-mange-kommunikasjon» påpeker forsker Halvdan Haugsbakken at mange offentlige organisasjoner, og også det norske kongehus i enkelte sammenhenger, har en tendens til å bruke sosiale medier som en offentlig oppslagstavle.

- Man har en sterk tendens til å strømlinjeforme kommunikasjonsstrategiene etter det sosiale mediet man bruker. Facebook skal i utgangspunktet være en plattform der alle kan snakke sammen, men offentlige organisasjoner har en tendens til å bruke det som en offentlig oppslagstavle. Her informerer de hovedsakelig om hva som skal skje og det er enveiskommunikasjon til publikum. Jeg kan ikke se at det er mye «tilbakekommentering» fra kongehuset når de får likes, deling og kommentarer fra de som følger dem på sosiale medier. Men på Twitter er det annen praksis, gjennom at Mette-Marit tvitrer selv, selv om jeg så at det var andre navn som tvitret på vegne av henne. Dette ble sagt i en av tvitene hennes. Med andre ord: ulike sosiale medie-plattformer skaper ulike behov for ulike former for kommunikasjonsstrategier, forklarer han.

23. oktober arrangeres årets TV-aksjon til inntekt for Røde Kors, som kronprinsesse Mette-Marit og dronning Sonja (79) er høye beskyttere for. Dette markeres blant annet slik på kongehusets Facebook-profil:

- Jeg blir ikke forundret om de kongelige bygger opp store SnapChat-kontoer

- Hvordan blir fremtiden for de kongelige på sosiale medier - kan de bli mer folkelige nå, eller kommer det til å bli et royalt «SoMe-stopp»?

- Jeg tror nok ikke vi havner i en SoMe-stopp med det første, og selv om noen av de kongelige profilene er foregangspersoner og deler mye mer personlig og «hverdagslig» innhold enn det vi har vært vant med tidligere, er det fortsatt mange som har en lang vei å gå. Jeg tror også at vi vil se en utvikling også blant de som er «flinke», og blir ikke forundret om de kongelige tester ut direkte streaming via Periscope eller Twitter, lager egne Pinterestboards som de deler eller bygger opp store SnapChat-kontoer. Det er nok en evig balansegang med å dele riktig og godt innhold, og å ikke spre seg ut over for mange kanaler slik at man ikke klarer å følge opp, verken innhold eller kommunikasjon med folk, sier Astrid Valen-Utvik.

LES OGSÅ: Sonja Haraldsen - vestkantpiken som ble Norges dronning

Slik hun ser det er sosiale medier blitt kanaler som gir oss gode kommunikasjonsmuligheter som det ville vært unaturlig at ikke kongehusene fortsetter å utforske.

- Åpenhet blir mer og mer viktig i samfunnet vårt, med tillit, ærlighet og troverdighet som bærende verdier for både privat kommunikasjon og kommunikasjon fra bedrifter, kjendiser og også de kongelige. Jeg tror derfor dette bare er starten på de kongeliges inntreden i sosiale medier og gleder meg til fortsettelsen!

Sosiale medier har de siste årene blitt en stor del av hverdagen vår, og ifølge innsiktbyrået Ipsos MMI viser ferske tall at YouTube, Facebook, SnapChat og Instagram er blant de største «SoMe»-kanalene vi bruker. På Wikipedia beskrives sosiale medier som en form for «mange-til-mange-kommunikasjon», hvor det hovedsakelig er brukeren selv som styrer hva som skal publiseres av bilder og informasjon. LES OGSÅ: Kronprins Haakon til KK.no: - Jeg har følt meg utenfor i oppveksten

Det er dermed altså blitt et nyttig verktøy for kjendiser, politikere, idrettsstjerner og andre kjentfolk å bruke sosiale medier for å selv ha større mulighet til å nettopp styre informasjonen som publiseres om dem. Mange av dem er mer private på sosiale medier enn det man tidligere har vært vant til, og det er dermed også blitt en «gave» til de av oss som liker å være flue på veggen i våre forbilders ellers så private hverdagsliv - eller bare generelt er nysgjerrige på hva folk rundt oss står for og mener. 

For øvrig har også det norske kongehuset disse offisielle profilene på Facebook: @KronprinsparetsFond@Slottsparken@Slottet og @Oscarshall. Sjekk også ut Instagram-profilen til eks-kronprinsesse Marie-Chantal (48) av Hellas og hennes datter prinsesse Maria-Olympias (20) Instagram-profil.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: