Da strømmetjeneste Spotify denne uka publiserte globale trender innen strømming av musikk og podkaster de siste ukene, la de merke til at isolasjon i hjemmene ikke overraskende har gjort noe med vanene til folk.
Mer ro
Selskapet så blant annet en økende interesse for podkaster, og at folk velger å lyttet til mer chill musikk enn før. Visstnok skal det gå mer i akustisk musikk og sangene har lavere energi enn tidligere.
I tillegg hører vi mer på «instrumentell musikk, der vokalen er mindre fremtredende».

Barnemusikk
Ifølge selskapet har det å ha barna rundt seg med hjemmeskole, gjort at folk de siste ukene har lastet ned mer barnemusikk. Kanskje ikke så overraskende, gitt at mange foreldre nå jobber dobbelt med å både gi hjemmeundervisning, samtidig med å holde samfunnshjulene i gang.

Husrelatert streaming
I en pressemelding skriver Spotify at de ser en økning i matlaging- og husarbeidsrelaterte spillelister, samt selvhjelpspodkaster om velvære og meditasjon.
– Vi ser også at felles spillelister opprettes og deles. Dette er et klart bevis på at vi ønsker å glede oss over musikk sammen, selv under sosial distansering, sier Johan Seidefors, nordisk innholdssjef i Spotify.
Man har også sett at folk er opptatt av å holde seg i form, og det lages flere treningsrelaterte spillelister enn for en måned siden.

Dette er de minst brukte navnene i Norge
Italiensk inspirasjon
Italienernes oppmuntrende sang fra balkongene synes å ha inspirert, om vi skal tro Spotify. Strømming av sangen «Abbracciame» økte med 820 prosent i midten av den 13. mars, og streams av «Azzuro» steg med mer enn 715 prosent dagen etter.

I Spania økte strømmingen av låten «Resistiré» (I Will Resist) av Dup Dinamico, med 435 prosent den 15. mars, etter at videoer av balkong-konserter begynte å sirkulere på sosiale medier, skriver Spotify.
Som en kuriøs oppdagelse nevner selskapet at The Police-låten «Don’t stand to close to me» har hatt en økning på 135 prosent de siste ukene.
