Edvard Munch

Munch + Mieke Bal = hot, hjerteskjærende og høyaktuelt

- Man kan tolke det slik at mannen og kvinnen skal ha sex, men de ser ikke så veldig lykkelige eller lidenskapelige ut.

MUNCH: «Emma & Edvard - kjærlighet i ensomhetens tid» er navnet på den nye utstillingen på Munchmuseet i Oslo. Dette er en scene hentet fra Mieke Bals videoinstallasjon. Foto: © Munchmuseet
MUNCH: «Emma & Edvard - kjærlighet i ensomhetens tid» er navnet på den nye utstillingen på Munchmuseet i Oslo. Dette er en scene hentet fra Mieke Bals videoinstallasjon. Foto: © Munchmuseet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I disse dager gjester den nederlandske kuratoren Mieke Bal (70) Munchmuseet på Tøyen i Oslo, og for aller første gang stilles Edvard Munchs (1863 - 1944) kunst ut sammen med en omfattende videoinstallasjon - Madame B (2014) - signert Mieke Bal og Michelle Williams Gamaker (38). Videoinstallasjonen er en moderne tolkning av litteraturklassikeren Madame Bovary (1856) av den franske forfatteren Gustave Flaubert (1821 - 1880). (PSST: Fant verdenskjent kunstverk i en bestefarsklokke)

Utstillingen har fått navnet «Emma & Edvard - kjærlighet i ensomhetens tid», og til tross for at grunnideene er inspirert av ord og tanker utformet på midten av 1800-tallet er de like aktuelle i dag, forklarer konservator Tove Aadland Sørvåg ved Munchmuseet til KK.no.

- Historien er like aktuell i dag. De fleste filmatiske gjengivelser av boken er satt i et kostymedramaperspektiv, og er laget for at de skal passe inn i den tiden boken ble skrevet. Men dette kan bidra til at vi som betraktere distanserer oss fra innholdet. Det kan få oss til å tenke: «men dette representerer slik vi var i gamledager, det er ikke slik nå lenger». Mieke Bal er uenig i denne tankegangen, og har laget dette kunstverket som en modernisert versjon av Flauberts verk.

LES OGSÅ: Innred med kunst som ikke koster skjorta

EDVARD MUNCH: «Naken mann og kvinne» (ca. 1913 - 1915). Foto:  Foto: © Munchmuseet
EDVARD MUNCH: «Naken mann og kvinne» (ca. 1913 - 1915). Foto: Foto: © Munchmuseet Vis mer

I utstillingen finner vi to protagonistene Emma og Edvard, men Tove avkrefter at Edvard skal portrettere kunstneren Edvard Munch. Han er en fiktiv karakter. I boken er hovedkarakteren Emma Bovary i slutten av tenårene, mens hun i Mieke Bals verk er en kvinne i 40-årene. 

- Tittelen på utstillingen handler mye om at Mieke Bal mener at vi i Munchs malerier kan finne mange spor av ensomhet. Ta for eksempel maleriet «Naken mann og kvinne» (ca. 1913 - 1915). Man kan tolke det slik at mannen og kvinnen skal ha sex, men de ser ikke så veldig lykkelige eller lidenskapelige ut. Det hele fremstår nesten litt klønete. Det er ikke ingen «connection» mellom dem – og det er dette det handler om. Denne tanken om at det moderne mennesket søker kjærlighet og drømmer om å være sammen med folk, men ikke får det til, sier Tove til KK.no.

LES OGSÅ: - Jeg lager aldri kunst med tanke på å selge og blir like paff hver gang noen vil kjøpe

EDVARD MUNCH: «Bohemens bryllup» (1925–26). Foto:  Foto: © Munchmuseet
EDVARD MUNCH: «Bohemens bryllup» (1925–26). Foto: Foto: © Munchmuseet Vis mer

For KK.nos utsendte er det Munch-maleriet - og hovedverket - «Bohemens bryllup» (1925–26) som vekker størst nysgjerrighet, og ikke minst gjenkjenbarhet. I maleriet ser vi en kvinne som sitter til bords i det vi kan anta er et bryllup (basert på maleriets tittel). Hun er omringet av syv menn, og har en kroppsholdning som tilsier at hun er fraværende, matt og kanskje har gitt opp litt.

LES OGSÅ: Kronprins Haakon til KK.no: - Jeg har følt meg utenfor i oppveksten

- Alle kan skape perfekte illusjoner på sosiale medier

Til tross for at maleriet snart er 100 år gammelt er det fremdeles aktuelt. Kanskje til og med mer aktuelt enn noen gang. Du vet, nå i disse sosiale medier-tider. For har ikke du også kjent på følelsen av ensomhet i sosiale settinger? Når du for eksempel er på en fest, omringet av folk, og føler at du ikke helt hører til.

For ikke å snakke om utenforskap på sosiale medier. Alle kan skape perfekte illusjoner på sosiale medier, så perfekte at vi til slutt tror på dem: Perfekte barn, perfekte venner, perfekt partner, perfekt hjem, perfekt middag, perfekt hår, perfekt hud - perfekt alt. Sammenlignet med ens egen tilværelse kan man til slutt føle på en ekstrem matthet. Mon tro om det er den samme mattheten som kvinnen i Edvard Munchs maleri kjenner på?

Livsstil-coach og mentaltrener Christine Otterstad, som er fast KK-spaltist, forklarer at tematikken i utstillingen, som går på ensomhet i sosiale settinger, kan forklares med at man på generell basis har dårlig selvtillit. 

- Vi forstår ikke forskjellene mellom sosiale medier og det virkelige liv. Det er ikke et reelt liv, og om man ikke forstår det så begynner man å sammenligne det livet man observerer på sosiale medier med ens eget liv, og da er det fort gjort å føle at «alle andre» har et mer spennende liv enn en selv.

LES OGSÅ: - Hyppige partnerbytter kan være et tegn på at du er usikker på deg selv

MIEKE BAL: Denne scenen er hentet fra den nederlandske kunstneren Mieke Bals videoinstallasjon. Foto:  Foto: © Munchmuseet
MIEKE BAL: Denne scenen er hentet fra den nederlandske kunstneren Mieke Bals videoinstallasjon. Foto: Foto: © Munchmuseet Vis mer

- Man snakker rett og slett ikke lenger det samme kjærlighetsspråket

For å unngå å havne i en sånn spiral mener Otterstad at man må trene opp selvfølelsen. 

- Det med å sammenligne seg og sitt med andre er egentlig en effekt av dårlig selvfølelse. Er du i utgangspunktet trygg på deg selv så trenger du ikke det. Du må trene opp selvfølelsen, og du bestemmer selv hva du skal fokusere på og hvordan du velger å se når du scroller nedover på sosiale medier. Hvilke briller har du på deg når du er på sosiale medier? Det er dét det handler om, mener hun.

Karakteren Emma lever i et forhold med Edvard, hvor hun jo føler seg ensom og misforstått. Dette er heller ikke noe som spesifikt tilhører hverken Munch eller Flauberts tid, og er evig aktuelt. Christine Otterstad forklarer dette med at man ikke lenger snakker samme kjærlighetsspråk.

- Parene får etter hvert forskjellige forventninger til hverandre. Man snakker rett og slett ikke lenger det samme kjærlighetsspråket. Når forventningene er der, og de ikke blir innfridd, så føler man en form for mislykkethet. Mange velger å bli i forholdet fordi at de er livredde for å være alene, og vil dermed heller føle seg ensom i forholdet enn å være alene.

Utstillingen «Emma & Edvard - kjærlighet i ensomhetens tid» vises på Munchmuseet i perioden 28. januar til 17. april. Les mer om utstillingen her

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer