16 ukers helvete

- Overgangsalderen har gjort at kiloene har lagt seg på feil plass

Tidligere håndballproff Trine Haltvik (57) har merket stor kroppslig endring etter at hun kom i overgangsalderen.

16 UKERS HELVETE: Den tidlige håndballproffen Trine Haltvik forteller til KK at hun har sett gode resultater etter å ha kuttet ut karbohydrater og økt mengden proteiner. FOTO: Warner Bros. Discovery
16 UKERS HELVETE: Den tidlige håndballproffen Trine Haltvik forteller til KK at hun har sett gode resultater etter å ha kuttet ut karbohydrater og økt mengden proteiner. FOTO: Warner Bros. Discovery Vis mer
Publisert

Trenings- og kostholdsprogrammet 16 ukers helvete på TVNorge og Discovery+ er endelig tilbake - og seks kjendiser får virkelig kjørt seg for å nå målene sine.

Tidligere håndballproff Trine Haltvik (57) er en av deltakerne i sesong 2, og hennes største utfordring er overgangsalderen.

Hun erkjenner at hun har erfart store kroppslige endringer etter at hun kom i overgangsalderen.

- Når man kommer i overgangsalderen merker man at man må ta tak i ting. Kiloene legger seg på feil plass; rundt magen, sier Haltvik i den første episoden.

Til KK utdyper hun:

- Det var i fjor sommer at jeg merket at kiloene, og den klassiske «pølsa» rundt magen, kom krypende. Jeg hadde vært veldig flink med kostholdet etter deltakelsen i Skal vi danse i 2019, men da det opphørte la jeg på meg igjen.

HÅNDBALLPROFF: Trine Haltvik i aksjon under en kamp mot Romania i 1996. Hun spilte på det norske landslaget fra 1984 til 2000. FOTO: Lise Åserud / NTB
HÅNDBALLPROFF: Trine Haltvik i aksjon under en kamp mot Romania i 1996. Hun spilte på det norske landslaget fra 1984 til 2000. FOTO: Lise Åserud / NTB Vis mer

Til daglig er den tidligere håndballproffen trener på toppidrettsgymnas i Skien, og elevene hennes trodde hun først skulle være med i programmet som trener - ikke deltaker.

- Men det er det som er så fint med den gjengen, at vi er så forskjellige og har så ulike utgangspunkt, forteller Trine til KK.

Kuttet ut hvetebakst

I likhet med de fleste av oss er 57-åringen glad i hvetebakst, men etter at hun kuttet ut karbohydrater og økte mengden proteiner, merket hun drastisk forskjell på kroppen.

- Når man er ung toppidrettutøver trenger man karbohydrater, men når man blir eldre, har passert 50 og kommet i overgangsalderen trenger vi ikke like mye. Nå har jeg ikke lenger vondt i knær og ledd, og jeg kan løpe én mil på asfalt uten problemer!

Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm bekrefter overfor KK at det å legge på seg, og spesielt rundt magen etter overgangsalderen, er noe som rammer mange kvinner. Hun forklarer hvorfor:

- Det er veldig vanlig å gå litt opp i vekt i overgangsalderen, og spesielt økning i livvidden. Overgangsalderen er perioden når hormonproduksjonen endres. Blant annet synker østrogenproduksjonen, noe som påvirker ulike systemer i kroppen, forklarer hun.

ÅRETS DELTAKERE: Alex Rosén, Steffen Iversen, Jenny Jenssen, Trine Haltvik, Jonathan Romano, Mads Clemmetsen er de som skal endre livsstilen i 16 ukers helvete. Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm og treningsekspert og tidligere langrennsproff Martin Johnsrud Sundby i midten. FOTO: John Andresen / Warner Bros. Discovery
ÅRETS DELTAKERE: Alex Rosén, Steffen Iversen, Jenny Jenssen, Trine Haltvik, Jonathan Romano, Mads Clemmetsen er de som skal endre livsstilen i 16 ukers helvete. Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm og treningsekspert og tidligere langrennsproff Martin Johnsrud Sundby i midten. FOTO: John Andresen / Warner Bros. Discovery Vis mer

- Hva er de største kroppslige endringene man merker etter at man kommer i overgangsalderen?

- Det er svært vanlig at vekten øker i voksen alder. Etter overgangsalder er det også økt tendens til at fettet lokaliseres visceralt, rundt organene i mageregionen, noe som kan måles i økt livvidde.

Tapet av muskler øker i overgangsalderen

Dette forklarer klinisk ernæringsfysiolog Anette at kan skyldes blant annet den reduserte effekten av østrogen eller lavere energiforbruk.

- Disse endringene, kroppssammensetning og vekt, er det mulig å begrense dersom tiltak settes i gang tidlig.

- Fokus på å holde vekten med riktig kosthold og trening har stor helsegevinst i årene etter overgangsalder. Ekstra påpasselighet med type og mengde mat og økt fysisk aktivitet kan kreves for å begrense livvidde og vektøkning.

ERNÆRINGSEKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm forklarer til KK hvorfor mange kvinner i overgangsalderen legger på seg. FOTO: Fredrik Heggelihaugen
ERNÆRINGSEKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm forklarer til KK hvorfor mange kvinner i overgangsalderen legger på seg. FOTO: Fredrik Heggelihaugen Vis mer

- Er det noe man burde tenke på før man kommer i overgangsalderen, for at de kroppslige utfordringene ikke skal bli like store?

- Fettfri masse, inkludert muskler, ser ut til å minke fra omtrent 30-års alder. Det kan se ut til at tapet av muskler øker i overgangsalderen. Derfor kan det være lurt å fokusere på styrketrening.

Skarpaas henviser til en studie som sammenliknet kvinner i samme alder, men før og etter overgangsalder, som viste at kvinnene i overgangsalderen tapte fettfri masse raskere.

Klinisk ernæringsfysiolog Anette tipser om at styrketrening begrenser tap av muskelmasse, og at det å ha gode rutiner på å bruke store muskelgrupper ukentlig kan være en god måte å forebygge på.

- Grunnene for å drive med kondisjon og styrketrening er mange, blant annet at det kan bidra til å redusere vektøkning, bedre beinhelse og mental helse, og det reduserer risiko for kreft og hjerte- og karsykdom. Husk at alt er bedre enn ingenting og at hverdagsaktivitet teller med!

Sesong 2 av 16 ukers helvete har premiere 2. januar!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer