EGEN MAKEUP: Selena Gomez (25) føyer seg pent inn i rekken av superstjerner som lanserer egen kosmetikk. Foto: NTB Scanpix
EGEN MAKEUP: Selena Gomez (25) føyer seg pent inn i rekken av superstjerner som lanserer egen kosmetikk. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Selena Gomez

Selena Gomez lanserer egen makeup

Skuespilleren og popartisten er slett ikke den eneste superstjernen som satser stort på skjønnhetsmarkedet.

Publisert

Allerede på høsten i fjor gikk det rykter om at skuespiller og artist Selena Gomez (27) gikk svanger med egen makeup-kolleksjon.

Nå er det det klart: Merket har fått navnet Rare Beauty og lanseres til sommeren i USA via kjeden Sephora. Dette kom fram i et Instagram-innlegg Gomez postet i går, og i løpet av noen minutter hadde kontoen Rare Beuty en million følgere. Høres Rare litt kjent ut? Vel, det er fordi den siste låta og det nyeste albumet til Gomez bærer det samme navnet.

«Ikke la deg definere av et foto, en tommel opp eller en kommentar» skriver stjerna, og deler tanken bak merket.

I videoen snakker hun om at hun har sluttet å prøve å være perfekt, og at hun heller har lyst til å være seg selv.

- Jeg ønsker at vi alle skal slutte å sammenligne oss med hverandre, for det handler ikke om hvordan andre ser på deg, men hvordan du ser på deg selv, sier Gomez.

Superstjerna er kjent for et ambivalent forholdt til sosiale medier, og er en de aller mest populære stjernene på Instagram i verden, med sine svimlende 167 millioner følgere. I forbindelse med lanseringen av filmen «The Dead Don't Lie» i fjor, der Selena hadde en av rollene, hadde hun noen oppsiktsvekkende uttalelser under pressekonferansen i Cannes.

- Sosiale medier har ødelagt generasjonen min. Jeg forstår selvfølgelig at det på mange måter er en fantastisk plattform å bruke, men det skremmer meg når man ser hvor eksponert disse unge jentene og guttene er. Det er ingen tvil om at jeg synes sosiale medier er farlig for den gruppen, sa hun den gang.

Til Vogue har hun også snakket om hvor krevende det er å være den mest fulgte personen på Instagram, og at det i perioder har vært altoppslukende for henne.

DISNEY-JENTE: Selena ble oppdaget av Disney, og kjent for en hel verden i 2007 gjennom serien Wizards of Waverly Place. Etterhvert ble musikken hovedfokus. Her fotografert på Frozen 2-premiere i januar i år. Foto: NTB Scanpix
DISNEY-JENTE: Selena ble oppdaget av Disney, og kjent for en hel verden i 2007 gjennom serien Wizards of Waverly Place. Etterhvert ble musikken hovedfokus. Her fotografert på Frozen 2-premiere i januar i år. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Det var det første jeg tenkte på da jeg våknet, og det siste jeg tenkte på før jeg la meg. Jeg ble avhengig, og jeg følte at jeg så ting jeg ikke ville se. Det endte alltid med at jeg følte meg skikkelig dritt etter å ha vært på der. Som jo er derfor jeg tok en pause fra det, sa hun i et intervju i mars 2017.

Likevel er det ingen tvil om at 167 millioner følgere på Instagram kan komme godt med når man skal lansere et makeup-merke. Og Gomez er ikke den eneste stjerna som benytter de kommersielle mulighetene som ligger i en enorm tilhengerskare. Fra før samarbeider hun blant annet med sportsmerket Puma og med veskemerket Coach.

Kylie Jenner, Kim Karsdashian, Miranda Kerr og Rihanna er bare noen av stjernene som virkelig har gjort det stort innen makeup. Sistnevnte inngikk samarbeid med luksuskonsernet Louis Vuitton Moët Hennessey (LMVH) om å lage en makeupserie og ble kåret til en av de viktigste nyskapningene samme år av Time Magazine, med sine rundt femti foundationfarger og fokus på mangfold.

LES OGSÅ: 12 år siden «Keeping Up With The Kardashians»-premieren: Slik så familien ut

Fenty Beauty har i stor grad bidratt til å gjøre Rihanna til verdens rikeste kvinnelige artist, verdsatt til over 5,2 milliarder kroner ifølge finanstidskriftet Forbes. Selve beauty-businessen er verdsatt til over 3 milliarder dollar, hvorav Rihanna eier halvparten av forretningen.

Foreløpig er det ikke helt avklart hvor stor kolleksjonen vil bli, med det ser ser ut til at Gomez vil i likhet med Rihanna satse på et bredt utvalg foundationnyanser, lebestifter og glosser, og utifra promoteringen hun har lagt ut til nå, er tanken også å være i opposisjon til stive og uoppnåelige skjønnhetsidealer.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer