Tiktok

Trenden som tar av på Tiktok: - Jeg sverger til det!

Kommunikasjonssjefen i Tiktok, Parisa Khosravi, har endret vanene sine, basert på Tiktok.

TIKTOK: Parisa Khosravi, kommunikasjonssjefen i TikTok Nordics, forteller om de store trendene på Tiktok. Foto: Erik Thallaug
TIKTOK: Parisa Khosravi, kommunikasjonssjefen i TikTok Nordics, forteller om de store trendene på Tiktok. Foto: Erik Thallaug Vis mer
Publisert

Tiktok skjøt fart under pandemien, og ble en kjærkommen fritidssyssel for mange. Selv følte jeg meg litt for gammel for appen – det var jo så mange unge brukere der.

Likevel tok jeg meg selv i å lære koreografien til «Savage» av Megan Thee Stallion, teste «stol-utfordringen» på pappa, og en kveld sto jeg plutselig i stua og trikset med en dorull, helt alene – fordi jeg hadde sett det på Tiktok.

Og skal vi tro kommunikasjonssjefen i TikTok Nordics, Parisa Khosravi, var det mange som kastet seg over appen i 2020.

- Pandemien ga folk tid til å være kreative og lekne – det skapte lyst til å utfolde seg på en annen måte. Flere store Tiktok-stjerner begynte sin reise under pandemien. Mange ble arbeidsløse, og noen av dem skapte en karriere på Tiktok, sier Parisa.

Store trender

KK møter Parisa på The Hub i Oslo, for å snakke mer om TikTok, og spesielt trender.

- Hvilke trender er store akkurat nå?

- Booktag, eller Booktok, som har over 60 milliarder visninger. Det er en helt ny verden for litteraturinteresserte. Man deler lesetips med hverandre, bokhandlere øker sitt salg, og små bokhandlere starter opp. En annen trend, som overrasket meg litt, er slugging.

Slugging går ut på å smøre vaselin over din vanlige hudpleierutine, før du legger deg. Dette skal bidra til at produktene trekker dypere inn i huden, slik at du skal få mer fukt, i tillegg til at hudbarrieren skal repareres og styrkes.

- Selv er jeg veldig interessert i hudpleie, og takket være Tiktok har jeg endret hele hudpleie- og sminkerutinen min. Jeg tok til meg tips fra forskjellige dermatologer, og nå sverger jeg til produkter med C-vitamin om morgenen, og retinol på kvelden.

En milliard brukere

Parisa forteller at Tiktok har en milliard brukere globalt, og over 100 millioner i Europa. Målet er at det skal finnes noe for alle, og appen er under stadig utvikling.

- Vi har noe som heter «learn on Tiktok», som har blitt veldig populært. Tiktok er ikke bare en underholdningsapp – folk kommer til Tiktok for å lære, og dele sine egne tips. Man tilegner seg kunnskap fra mange ulike felt. Det er veldig heftig, synes jeg.

En annen trend Parisa har lagt merke til den siste tiden, er at (ofte) eldre personer bruker plattformen til å fortelle sin livshistorie.

- Det er masse informasjon å hente. De ønsker å opplyse, og bryte tabuer, ved å fortelle om sine erfaringer, og svare på de vanskelige spørsmålene. Det kan handle om psykisk helse, traumer, selvhjelp og så videre – noe som er kjempefint.

Hvordan blir en video viral?

Ønsker du å starte en trend? Ofte er det ganske tilfeldig hvilke videoer som blir virale, men det er noe som går igjen, ifølge Parisa.

- Skal du skape en trend, må det være noe som er lett å gjøre, som alle kan delta på, sier hun, og legger til:

- Hvem som helst kan skape en trend på Tiktok – det er litt av sjarmen. Du trenger ikke masse følgere, eller ha et bestemt utseende – hvem som helst kan få det til.

- Hva er grunnen til at en video blir viral?

- Det finnes ingen oppskrift på hvordan du får en viral video. Men ifølge mine observasjoner, er det en video som gir en positiv følelse. Som treffer følelsesmessig, gjør deg glad eller får deg til å le. Det kan være hva som helst – også en tung historie, som har en fin slutt.

Mekanismen bak «For you-page»

Alle som har en Tiktok-profil, har en «for you-page» – altså videoene som dukker opp i feeden din, på samme måte som på Instagram. På mange måter speiler den deg, og interessene dine.

- Denne funksjonen er ganske morsom. Jeg kan prøve å forklare hvordan den fungerer: Du får opp det du interagerer med, og det du liker. Algoritmen lærer fort hva du liker, og så legger den inn nye ting, slik at du ikke kun skal få opp det samme. Du kan også klikke bort det du ikke liker. På mange måter vil feeden din si mye om deg som person, og det er veldig gøy, sier Parisa.

Stadig flere fagpersoner bruker Tiktok som en kanal for å dele kunnskap, og svare på spørsmål fra brukere. Dette er blant annet psykologer, lærere, hudpleiere, trenere, samlivsterapeuter, og så videre.

- Det er en del av learn on Tiktok. Mange bruker dette for å lære på en enkel og morsom måte. Det var sånn jeg lærte masse om hudpleie. Og det er en fin måte å bryte ned tabuer, og avstigmatisere.

Farlige trender

Selv om de fleste trendene er harmløse, vil det alltid finnes noen som er negative eller direkte farlige.

- Vi jobber med dette på flere ulike plan. Det er viktig å skape trygghet, derfor har vi mange trygghetsfunksjoner for brukerne. Vi fjerner videoer som handler om noe som kan være livsfarlig. Om noen gjør aktiviteter som kan være farlige, merker vi videoen med en advarsel, forklarer Parisa.

Parisa forteller at kun én prosent av videoene som blir postet på Tiktok, bryter med retningslinjene deres. 95 prosent av disse videoene, fjernes før de blir rapportert. 90 prosent av dem, fjernes før videoen har fått noen visninger.

- Vi er veldig proaktive. Dette gjøres på flere måter: Menneskelige moderatorer, teknologiske hjelpemidler som jobbr sammen, og i tillegg til at brukeren som laster opp videoen få ren advarsel før publisering.

Foreldrekontroll

Om man er redd for hets i kommentarfeltet, kan man ta styring over det selv – til en viss grad:

- Du kan ha kontroll over ditt eget kommentarfelt, og filtrere bort/blokkere visse ord. Du kan også velge å filtrere alle kommentarer for manuell gjennomgang, og du kan velge hvem som kan kommentere innholdet, enten det er alle, venner eller ingen.

Mange foreldre bekymrer seg for hva barna ser på, på Tiktok. Selskapet har publisert en foreldreguide, som gir en oversikt over alle de relevante verktøyene og kontrollene, i tillegg til generell info om nettsikkerhet. Og man kan faktisk være med på å ta kontroll over tenåringens Tiktok.

- Vi har noe som heter «pfamily pairing», hvor foreldre kan lenke kontoen sin til tenåringen, justere innstillinger, og blokkere kommentarer. Om man er under 16 år, kan man ikke ta imot direktemeldinger, for eksempel. Dette gjør vi for at plattformen skal være trygg for unge mennesker.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer