Det er ikke noe nytt at Kardashian-klanen har stor innflytelse på både mote- og skjønnhetsbildet, verden over.
Søstrene har blitt kritisert en rekke ganger for å skape kroppspress og for å fronte et urealistisk skjønnhetsideal. Fillers, botox, rumpeløft, Photoshop og vektnedgang er bare noen få stikkord.
Og det var ikke noe annerledes da Kim Kardashian (41) dukket opp i Marilyn Monroes ikonsike «happy birthday»-kjole under årets Met-galla. Realitystjernen kunne samme kveld fortelle at hun hadde gått ned hele syv kilo – kun for å komme seg inn i den ikoniske kjolen i et par minutter.


Fansen raser! Kim Kardashian dukket opp i ikonisk Monroe-kjole
Salget av bleking økt med nesten 500 prosent
Til samme anledning bleket hun håret sitt platinablond, som en hyllest til avdøde Monroe. Hårstylisten hennes skal ha brukt hele 14 timer på å få håret hennes fra sort til platinablondt, rett før Met-gallaen.
Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarnas betaling- og shoppingløsning. Produktdata fra dette salget avslører den kraftige effekten den amerikanske superstjernens hårfarging, hadde på nordmenns handlevaner.
Sammenlignet med samme måned i fjor var nettsalget av hårblekemiddel i Norge hele 290 prosent høyere i juni i år. I ukene etter at Met-gallaen var gjennomført, i mai, var salget hele 780 prosent høyere enn juni i fjor.

Øyunn Krogh: – Å vise kropp er ikke porno

I gjennomsnitt var nettsaget av hårblekemiddel gjennom Klarna i de to månedene hele 479 prosent høyere enn i juni 2021.
– Det er vanskelig å finne en større trendsetter enn Kim Kardashian og Klarnas shoppingdata viser at hennes siste endring av sin hårstil, ikke er noe unntak. Helt siden Kim forandret håret sitt, som en hyllest til Marilyn Monroe på Met-gallaen i år, har vi ikke bare sett en kraftig økning i nettsalget av produkter som gjør håret ditt blondt, men også en rekke andre kjendiser som Millie Bobbie Brown og Lorde, som også har kastet seg på trenden, sier Klarnas Fashion Director, Emilia de Poret til KK.

Dette angrer de mest på
Verdens mektigste motefamilie
KKs mote- og skjønnhetsansvarlig, Ida Elise Eide Einarsdottir er ikke overrasket over salgstallene.
– Lik det eller ei, men faktum er at Kardashian/Jenner-klanen er en av verdens mektigste motefamilier. Kim Kardashian troner fortsatt øverst som influenser nummer én. Hun får riktignok gjennomgå med mer eller mindre jevne mellomrom, men jeg tror ikke man skal undervurdere hennes innflytelse og påvirkningskraft. Selvsagt av flere grunner, sier hun.
Med det sagt mener Einarsdottir at man skal være forsiktig med å blindt kopiere det superstjernene gjør, enten det er å bleke håret eller øyenbrynene, eller å kaste seg på en sprø diett.
– Å bleke håret er kanskje ikke det verste man kan gjøre, men spør du frisørene vil de nok si at man bør styre unna den permanente løsningen, eller i det minste oppsøke profesjonelle fremfor hjemmebleking.

Nate Kahungu: – Skjørt har fascinert meg lenge

KK har snakket med frisør og daglig leder ved Nikita Hair Byporten, Sinikka Stenberg, som kan bekrefte Einarsdottirs teori.
– Min første tanke er at man bør vite hva man gjør før man bleker håret sitt hjemme, så det er best å snakke med en frisør først. Vær forsiktig med hodebunnen, både når det gjelder teknikk og det å bruke riktige produkter, sier Stenberg.
Hun sier at det absolutt har vært en økende trend når det gjelder kunder som vil bleke håret, også i salong, etter at Kim Kardashian gjorde det. Men fordi det i mai går mot sommer, så er det hvert år flere som vil bli lysere – på nettopp den tiden av året.
– Men det har nok vært flere i år enn hva det det pleier, ja, så det er interessant i forhold til disse tallene, forteller Stenberg.
Påvirket kjæresten
Bare noen uker etter at Kardashian viste seg frem med blondt hår, fulgte også hennes 13 år yngre kjæreste, Pete Davidson (28), opp med å gjøre håret sitt blondt.
Det er med andre ord ikke bare fansen som lar seg inspirere og påvirke av realitystjernen.


Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no
