Skuespiller og velvære-gründeren Gwyneth Paltrow (47) har gjort business ut av vaginaen sin. Ja, det høres jo drøyt og kinky ut, men nei - hun har gjort det på sin egen, delikate, velduftende og ikke minst svært omdiskutert måte - nemlig gjennom Goop-universet, nettplattformen hun etablerte i 2008, der hun om stadig lanserer produkter innenfor velvære-segmentet, flere av den myntet på underlivet.
Hørt om vaginaegg eller en «steamer» for underlivet? Dette er Goop-produkter, nå ytterligere kjent gjennom Netflix-serien «The Goop Lab».
En serie som er blitt slaktet av flere, deriblant Dagbladet.
I Christopher Pahles anmeldelse står det følgende:
«At de seks halvtimes episodene defineres som dokumentar, må tolkes i ordets alder videste betydning. Her finnes ikke en tøddel av journalistisk integritet, et gram av vitenskapelig nysgjerrighet, en knivsodd selvrefleksjon, eller et eneste kritisk spørsmål. Når Gwyneth holder hoff er alt amazing, alt er wow, alt er fascinating, og ingenting er sagt med en overbevisning som når helt opp til øynene.»

- Alt jeg er i dag er på grunn av min far. Han var min livs kjærlighet
Og mens Gwyneths skuespillerprestasjoner i grunn utelukkende har blitt applaudert og belønnet med priser, skaper gründervirksomheten langt mer polariserte reaksjoner. Noen er tilhengere, fans, ja dedikerte "Goop-ere" som de kalles, andre svært kritiske. For kostbare produkter med en alternativ-medisinsk "schwung" over seg, har nemlig ikke overraskende en tendens til å vekke motstand.
Et av produktene Gwyneth & Co har lansert - og som umiddelbart ble en salgsuksess og heftig diskutert i pressen, er et duftlys med vaginaduft. I alle fall heter lyset «This Smells Like My Vagina», og skal ifølge Goop selv være et frigjørende lys som skal ta vekk skamfølelsen mange går rundt med - og dermed bli et "statement"-lys man kan tenne for å ta vekk stigmaet rundt hva kvinners underliv lukter.

Ifølge Goop ble produktet utsolgt på kun noen minutter, og skapte såpass oppstuss og halloi i sosiale medier at det ble satt opp venteliste på neste leveranse.
Ja, motemagasinet Harper's Baazar lagde til og med egen sak om at lyset var tilbake i sortimentet i februar - og jaggu ble det ikke utsolgt igjen. Men vi i KK fikk tak i et eksemplar, og tenkte å dele duftopplevelsen med dere. (Sjekk video øverst i saken.)
Men, sånn helt oppriktig - er det ment å lukte som en vagina? Nei, så rock'n'roll, frilynt og rebelsk er ikke godeste Gwyneth. Lyset lukter blomster.
På besøk hos talkshow-verten Jimmy Kimmel tidligere i år ble ikke overraskende duftlyset et tema, og Gwyneth kunne røpe at lyset fikk navnet etter at hun sammen med parfymøren Douglas Little jobbet seg gjennom ulike dufter og utbrøt setningen som en spøk - altså det som skulle bli navnet på duftlyset - som en spøk om en av duftene hun ble presentert for.
- Og ville ikke det vært kult? Et skikkelig rocka, frigjørende feminist-statement å ha fremme et duftlys som het det det, sa jeg mest som en spøk - og like etter lå det ute på nettsiden vår, ler hun.
Kimmel selv tenner selvsagt lyset og utbryter at det lukter godt, og dessuten litt maskulint og med noter av blant annet treverk.
- Det er ikke meningen at det skal lukte som en vagina, avslører Gwyneth, om duftlyset som beskrives på nettsiden som en duft som er både funny, gorgeous, sexy, and beautifully unexpected.
Kimmel påpeker spøkefullt at det da må navnet på lyset være villedende markedsføring, og jo det ler Gwyneth ganske godt av hun også.
Det mest overraskende med hele intervjuet er at Gwyneth kan fortelle at Sir Elton John kjøpte hundre lys (!) for å gi bort til venner og familie.
