Skuespiller og velvære-gründeren Gwyneth Paltrow (47) har gjort business ut av vaginaen sin. Ja, det høres jo drøyt og kinky ut, men nei - hun har gjort det på sin egen, delikate, velduftende og ikke minst svært omdiskutert måte - nemlig gjennom Goop-universet, nettplattformen hun etablerte i 2008, der hun om stadig lanserer produkter innenfor velvære-segmentet, flere av den myntet på underlivet.
Hørt om vaginaegg eller en «steamer» for underlivet? Dette er Goop-produkter, nå ytterligere kjent gjennom Netflix-serien «The Goop Lab».
En serie som er blitt slaktet av flere, deriblant Dagbladet.
I Christopher Pahles anmeldelse står det følgende:
«At de seks halvtimes episodene defineres som dokumentar, må tolkes i ordets alder videste betydning. Her finnes ikke en tøddel av journalistisk integritet, et gram av vitenskapelig nysgjerrighet, en knivsodd selvrefleksjon, eller et eneste kritisk spørsmål. Når Gwyneth holder hoff er alt amazing, alt er wow, alt er fascinating, og ingenting er sagt med en overbevisning som når helt opp til øynene.»
Og mens Gwyneths skuespillerprestasjoner i grunn utelukkende har blitt applaudert og belønnet med priser, skaper gründervirksomheten langt mer polariserte reaksjoner. Noen er tilhengere, fans, ja dedikerte "Goop-ere" som de kalles, andre svært kritiske. For kostbare produkter med en alternativ-medisinsk "schwung" over seg, har nemlig ikke overraskende en tendens til å vekke motstand.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger